medioznawcy

GŁÓWNAAktualności O NASPodział na sekcje, medioznawcy w ISzA KONFERENCJEOrganizowane przez nas konferencje PROJEKTYProjekty badawcze w toku i planowane POŚRODKUNasze pismo instytutowe BIBLIOTEKAWirtualna biblioteczka tekstów i książek o tematyce medioznawczej SZTUKASztuka nowych mediów LINKICiekawe Strony KONTAKTJak się z nami skontaktować FORUMNowe forum studentów filmoznawstwa FILMOZNAWCYPrzejście na stronę www.filmoznawcy.pl
Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Rzeczywistość a dokument

V Krakowska Dekada Fotografii
18-27 kwietnia 2007
www.mhf.krakow.pl




Wydarzenia organizowane przez Koło Naukowe Medioznawców:

Więcej o innych wydarzniach na stronie Dekady Fotografii.




CZYTALNIA Imago Mundi i Ksiegarnia Fotograficzna f5 św. Tomasza 17
24-25 IV, godz. 15-18

Uwierz w dokument?

Nasza kultura udzieliła kredytu zaufania dokumentom, fotografii i ich wariacjom. Film dokumentalny w potocznym rozumieniu postrzegany jest więc jako wierne odbicie rzeczywistości - nieprzetworzone przez fikcję. Jednak już w tym momencie jego definiowania pojawiają się pierwsze problemy: prawda i obiektywizm. Każde bowiem ujęcie będzie naznaczone indywidualnością twórcy, światem jego emocji, jego wrażliwością oraz możliwościami medium. Dokument nie będzie zatem lustrem przechadzającym się po gościńcu.

Należy rozważyć, jaka jest skala dopuszczalnej ingerencji twórcy w przedstawiane realia. Czy ukrycie tego stanowiska jest w ogóle możliwe? Czy twórcy są świadomi tego, że w pogoni za prawdą wpadają w błędne koło? Pojawiają się w tym miejscu pytania nie tylko o status autora w dziele, ale także pytania o kulturę, o dzień dzisiejszy.

Sesja organizowana przez Koło Naukowe Medioznawców UJ przy wsparciu Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ porusza temat: czym jest medium kamery filmowej, jak bywa ono wykorzystywane do przedstawiania rzeczywistości i - co najważniejsze - jak jest przełamywane. Tematy wykładów naukowców poruszą obszary nie tylko filmoznawcze, ale i medioznawcze, wkraczając na teren telewizji.

Liczymy, że wystąpienia będą bodźcem do dalszej dyskusji.

24.04 (wtorek)
Godz.15:00

Prof. dr hab. R. Kluszczyński, Portret interaktywny albo o nowych wyznacznikach realizmu
Prof. dr hab. E. Wilk, W stronę antropologii fotografii

25.04 (środa)
Godz. 15:00

Prof. dr hab. A. Gwóźdź, Kiedy kino było zdjęciem
Dr A. Nacher, Reality TV niebezpieczne związki z rzeczywistością




Pokazy filmowe w kinie Mikro

20.04 piątek, godz. 20:30

Człowiek z kamerą, D. Wiertow 1928r., 80 min
Klasyka filmu niemego. Celem reżysera było uchwycenie w filmie prawdy przez pokazywanie fragmentów rzeczywistości, które zebrane razem mają większą wartość niż to, co można zobaczyć gołym okiem. Wiertow wierzył w wyższość kamery filmowej nad okiem ludzkim.

Dr Hrabal, P. Trzaska 1993r., 34 min
Filmowa impresja na temat twórczości Bohumila Hrabala. Film oferuje podróż przez miejsca bliskie pisarzowi, a widzowi oferuje kolaż fragmentów filmowych adaptacji jego prozy oraz autorefleksji samego twórcy.

21.04 sobota godz. 20:30

Ukryte, M. Haneke, 2005r., 117 min
Tajemniczy prześladowca filmuje potajemnie życie pewnej rodziny i podrzuca im taśmy video pod próg. Okazuje się, że sprawa ma swe korzenia w przeszłości. Przy okazji docierania do prawdy pojawiają się pytania o siłę oddziaływania filmu, kamery i przemocy, jaką jest rejestracja rzeczywistości.

22.04 niedziela godz. 20:30

Cały dzień razem, M.Koszałka, 2006r., 25 min
"Przyjechało dwóch frajerów z Polski, siedzą w domu u Japonki, która ciągle jest zajęta albo jej nie ma, i pragną o niej zrobić film" - tak Marcin Koszałka wyjaśnia na planie ideę swego pomysłu. Film opowiada o niemożności zrobienia dokumentu i poznania drugiego człowieka nie tylko przez bariery językowe.

Rekonstrukcja, Christoffer Boe, 2003r., 91min
Psychologiczny dramat o trudności w odrzuceniu przeszłości by mieć szansę na miłość w przyszłości. Film utrzymany w tajemniczej atmosferze, fotografie podtrzymują nastrój a także stanowią o rozwoju akcji...

23.04 poniedziałek godz.20:30

Memento, Christopher Nolan, 2000r., 113 min




Pokazy filmowe Klubie Filmowym Lokator

19.04 (czwartek) godz. 19.00

Thin blue line, E. Morris 1988r., 103 min.
Fascynujący, ale i kontrowersyjny dokument opowiada historię Randalla Adamsa - skazanego na śmierć za zabicie policjanta. Dokument, mimo ekspresjonistycznego chwilami nastroju, jest śledztwem, które odkrywa dowody na niewinność podejrzanego. Film ten faktycznie wpłynął na bieg sprawy, ponieważ mężczyzna został uniewinniony.
Morris wykorzystał w filmie serie wywiadów, muzykę Philipa Glassa, a cały dokument (mimo rzetelnego poszukiwania faktów) nasycił nastrojem przypominającym chwilami halucynacje - tym samym zapoczątkował nowy styl, naśladowany potem wielokrotnie w filmach I programach typu "reality tv".

godz. 21.00

Gates of Heaven, E. Morris, 1980, 85 min
Pierwszy dokument (mało znanego w Polsce twórcy) opowiada historię dwóch cmentarzysk dla zwierząt. Tworzy nietypową (wręcz ekscentryczną) wizją "american dream" redefiniującą pojęcia dobrego smaku. Film wywołał fale dyskusji, które pochłonęły nawet Wernera Herzoga (patrz: "Werner Herzog eats his shoe").

21. 04 (sobota) godz. 19.00

F jak fałszerstwo, O. Welles,1974r., 85 min.
Esej opowiadający o Elmyrze de Hory, który podrabia dzieła sztuki i jego współpracowniku Cliffordzie Irvingu. Głównym tematem filmu jest jednak tytułowe fałszerstwo, które kieruje widza także w stronę samego reżysera, jego twórczości I stosunku do medium filmowego.

godz. 21.00

Wojna światów, O. Welles, 1938, słuchowisko radiowe
Słynne słuchowisko radiowe o inwazji Marsjan na naszą planetę, które wywołało panikę wśród słuchaczy zwiedzionych magią przedstawienia.

23.04 (poniedziałek) godz. 19.00

The punishment park, Peter Watkins, 1971r., 88 min.
Pseudo-dokument o grupie hippisów sądzonych za akcje antyrządowe. Karą jest przejście przez tytułowy Punishment park i dotarcie do flagi amerykańskiej. Ekipa filmowa "śledzi" ich wędrówkę. Gdy grupa zbliża się do celu, żołnierze zaczynają być agresywni. Film jest ciekawym przykładem ćwiczenia, ale zawiera też fragmenty improwizowane, kamerę z ręki - potrafi zmylić odbiorcę.

godz. 21.00

Oto spinal tap, R. Reiner, 1984r., 80 min.
Dokument o jednej z najsłynniejszych i najgłośniejszych kapeli rockowych. Twórca podąża za muzykami i towarzyszy im w różnych momentach ich kariery. Pytanie tylko, czy taki zespół w ogóle istnieje?

24.04 (wtorek) godz. 19.00

Tokyo-Ga, W. Wenders, 1985r., 92 min.
Wenders podróżuje po Japonii w poszukiwaniu jej obilcza, które zna z filmów Y. Ozu, a które według niego odchodzi w niepamięć. Czy taka Japonia w ogóle istnieje?

godz. 21.00

Lightening over the water, W. Wenders, 1980, 91 min.
Film pokazuje ostatnie tygodnie życia reżysera i tworzy intymny portret umierającego twórcy, który spoglada wstecz na swoje życie i twórczość. Film łączy w sobie dokument i wydarzenia fikcyjne, zmienia techniki realizacji i tym samym dotyka kwestii kamery filmowej i ukazywania za jej pomocą życia i śmierci.

25.04 (środa) godz. 19.00

Funny games, M. Haneke, 1997, 105 min.
Część Trylogii przemocy. Benny jest otoczony kamerami, ekranami i telewizorami. Jego szklany świat jest przepełniony fascynacją przemocą, po którą w końcu sięga. Haneke powiedział w jednym z wywiadów: "zasadnicze pytanie to nie "jak ja pokazuję przemoc?", lecz "jak pokazuję odbiorcy jego nastawienie wobec przemocy i jej reprezentacji?"

godz. 21.00

Kod nieznany, M. Haneke, 2000r., 118 min.
Film opowiada o niemożności porozumienia się. Ciągłe napięcie towarzyszące kolejnym scenom zapowiada katastrofę. Twórca utrzymuje widza w niepewności zadając mu pytanie czy aby jest pewny tego co widzi na ekranie...

26. 04 (czwartek) godz. 19.00

Fata Morgana, W. Herzog, 1971r., 79 min.
Dokument eksperymentalny. Surrealne wręcz obrazy krajobrazów pustynnych miały realizować dość ryzykowny pomysł - ukazać jaką może wydac sie ziemia I jej krajobrazy... przybyszom z kosmosu, jaka może być ich percepcja. Film stara się ukazać znane nam widoki w sposób niecodzienny I tym samym zastanowic sie nad siłą kamery.

godz. 21.00

Lekcje ciemności, W. Herzog, 1992r., 50 min.
Dokument przemienia obrazy wojny nadając im wymiar surrealistyczny, bardziej intensywny i stylizowany, pozbawiając je ich historycznego i politycznego kontekstu. Czy horror wojny można uczynić estetycznym? Czy można zobaczyć obrazy w stanie czystym?




Pokazy filmowe w CZYTALNI Imago Mundi i Ksiegarni Fotograficznej f5

24.04. wtorek
godz. 19:00

Filmy Braci Lumiére, m.in. Polewacz polany, Przyjazd pociągu, Zburzenie muru, Śniadanie dziecka, Wyjście robotnic z fabryki

Lumiére i spółka, m.in. M. Haneke, P. Greenaway, W. Wenders, 1995r., 88 min
Film zrealizowany z okazji setnej rocznicy narodzin kina. Czterdziestu współczesnych znanych reżyserów zrealizowało krótkie nowele filmowe ręczną kamerą sprzed 100 lat.

To Sang Fotostudio, Johan van der Keuken, 1997, 35 min
Film o chińskim fotografie To Sang, który pracował i zył 20 lat w Albert Cuypstraat a jego sąsiadami byli ludzie różnej narodowości. Stali się oni jego modelami. Film der Keukena, który również zajmuje się fotografią, stara sie przybliżyć realizm codziennego życia.

Half a woman, J.Malinowski, 2000r., 12 min.

25.04 środa
godz. 19:00

Obrazy starego świata, D. Hanak, 1988r.,ok. 70 min
Esej dokumentalny, który w magicznej aurze przedstawia historie życia starszych ludzi. Film jest galerią portretów, ożywionych fotografii - w sposób sugestywny, ale i pełen harmonii prowadzi nas ku pytaniu: jak żyć?

Decasia, Bill Morrison, 2002r., 70min
Film-wizualny eksperyment pozbawiony tradycyjnej fabuły jest w zasadzie grą z filmową taśmą. Hipnotyzuje kolażem rozkładających się, niszczejących archiwalnych obrazów. Stronie wizualnej towarzyszy symfoniczny utwór Michaela Gordona.